Mnohá česká města končí ve své hromadné dopravě s papírovými jízdenkami. V souvislosti s rozvojem a rostoucí oblibou placení kartami, se i v městské hromadné dopravě dočkáme této výhody.

Je to jeden z cílů kartových společností MasterCard a Visa.

Postupně bychom také při parkování nemuseli do automatů vhazovat mince, ale pouze vložit platební kartu.

Karta jako identifikátor

Platební karta by dokonce nemusela sloužit pouze k placení, ale mohla by fungovat i jako identifikátor. Pomocí jedné karty bychom mohli platit v obchodě, ale také se prokázat revizorovi platnou měsíční jízdenkou. Číslo karty je v tomto případě spojeno s unikátním identifikačním číslem, podle kterého revizor pozná, že jízdné máte uhrazeno. Tyto časové jízdenky již zavedla Ostrava. V celé ČR je už rozmístěno 3500 terminálů.

Pípnete a neřešíte

Ostravský systém je unikátním průkopníkem díky své plné automatizaci a zrušení papírových jízdenek. V Evropě funguje odbavení cestujících na stejném principu pouze v Londýně. Pro cestující je to nejpohodlnější způsob, neboť nemusí mít připravené drobné na jízdenku, ani nemusí předem zjišťovat, jakou cenu jízdného musí uhradit, aby se dostali kam chtějí. Při nástupu pouze přiloží platební kartu k terminálu, čímž si pořídí elektronickou jízdenku. Dál se může spolehnout na inteligentní systém, který zvolí optimální jízdné. Při každém přestupu stačí přiložit kartu na snímač.

Ostrava se liší od ostatních měst

Jinde v ČR sice můžete kartou jízdné zaplatit, ale dopředu si musíte spočítat, zda se vám vyplatí koupit celodenní jízdenku, nebo platit za každou jízdu. Na to Ostraváci myslet nemusí, protože to systém udělá za ně. Podobný systém se na rok 2018 chystá v Brně. Hlavní město zůstává v zavádění karet paradoxně pozadu a cestující včetně cizinců musejí mít v kapsách drobné, protože třeba v noci si jinak jízdenku nekoupí.