Železniční doprava, která je v rukou státu, prošla v několika uplynulých letech řadou organizačních změn. Především se České dráhy rozdělili na několik samostatných subjektů.

Ovšem nyní reaguje tento státní železniční dopravce i na novou autobusovou konkurenci a během září po letech příprav vylepší řadu svých služeb.

Co se změní?

Umožněna bude bezplatná výměna i vrácení nevyužité jízdenky až do 15 minut před odjezdem vlaku. V první fázi půjde jen o jízdenky zakoupené přes e-shop. Rozšířena by měla být síť bezplatné wi-fi na další spoje. Novinkou bude nabídka občerstvení formou automatu či minibaru. V první třídě některých rychlíků vyšší kvality bude nabízen zdarma denní tisk, což bylo dosud poskytováno pouze v pendolinu a expresech.

Výměna jízdenek

Nevyužitou jízdenku zakoupenou přes internet ČD lze dosud vyměnit nejpozději den před odjezdem. Jedná-li se o stejnou trasu, nestrhne se žádná částka. Stejně tak ji lze bezplatně vrátit, pokud si cestující zvolí připsání peněz na slevovou In-kartu nebo konto ČD Kredit. Nový systém umožní použít kterýkoliv vlak v daný den na určené trase.

Od 15. září půjde vyměnit jízdenku bez srážky, bez formalit a dalších podmínek. Peníze budou vraceny přímo na účet, ze kterého byl nákup jízdenek hrazen – tedy i na platební kartu. Možnost vrácení jízdenky 15 minut před odjezdem se bude týkat všech vnitrostátních dokladů.

Zpoždění do půl hodiny se přestane počítat

Zatím platí, že přímo v den jízdy lze nevyužitou jízdenku ČD vrátit, pokud je odjezd vlaku opožděn bez ohledu na délku, takže teoreticky lze dostat peníze zpět i při pětiminutovém zpoždění. Od 15. září bude tato možnost omezena na 30 minut. U kratšího zpoždění půjde jízdenku vrátit jen když kvůli němu ujede navazující spoj a příjezd do cílové stanice se tak opozdí o více než 60 minut.

Jak to bude s wifi a občerstvením

Bezplatné wi-fi připojení k internetu bude rozšířeno do dalších spojů na různých linkách po celé ČR. Podle původních plánů to mělo být již dříve, ovšem došlo ke zdržení způsobeném potenciálními dodavateli, kteří v soutěži nepředložili nabídky splňující požadavky ČD.

Rozšíří se také počet vlaků s možností občerstvení. Od září to bude asi ve dvaceti vlacích mezi Prahou a Hradcem Králové a na dvou párech vlaků mezi Prahou a Luhačovicemi.