Provozovat e-shop není tak jednoduché, jak si spousta lidí myslí. Kromě správy webových stránek a řešení objednávek a skladu v elektronické podobě, nastává také nutnost objednané zboží zabalit a expedovat. A čím více objednávek e-shop dostává, tím větší problém se z balení a expedice stává. Jak tedy na efektivní expedici?

Obalový materiál na prvním místě

Základem je kvalitní obalový materiál. V první řadě ale musíte vědět, jaké krabice a obaly budou nejvhodnější pro váš sortiment zboží. Například, pokud prodáváte křehké výrobky, jako sklo nebo porcelán, měli byste použít bublinkovou fólii nebo jiný ochranný materiál. Prodáváte-li například víno, měli byste lahve balit do speciálních krabic na víno. Samozřejmostí je balit zboží tak, aby během přepravy neutrpělo žádnou újmu.

Důležité je také zajistit stálý přísun balících materiálů, jako jsou krabice a obaly, aby se nestalo, že nebudete mít v čem zakázky expedovat. Můžete si je dokonce nechat potisknout vlastím logem a třeba webovou adresou, aby vás zákazníci měli stále na očích. Kromě funkčnosti tak obalový materiál může plnit i funkci reklamní. Objednat obaly a krabice na míru a s vlastním potiskem můžete třeba tady: https://justprint.cz/produkty/krabice-a-obaly

Co pomůže k efektivní expedici?

V podnikání je důležité umět se stále učit nové věci. Nechcete přece pořád jen na koleni doma balit každou jednu objednávku. I když jste tak možná začínali, rozhodně tento způsob není dlouhodobě udržitelný. Podívejme se tedy na to, jak si tuto část provozu e-shopu co nejvíce usnadnit.

  1. Vytvořte si systém

Vytvořte si pevný systém pro zpracování objednávek. To zahrnuje kroky jako potvrzení objednávky, balení, expedice a odeslání zákazníkovi. Tento proces by měl být srozumitelný a snadno replikovatelný pro členy vašeho týmu. I když teď možná ještě žádný tým nemáte, je to otázka času. Pokud tedy chcete jako e-shop růst.

  1. Organizujte si pracovní prostor

Udržujte si pracovní prostor čistý a organizovaný. Tím zvýšíte efektivitu a minimalizujete riziko chyb.

  1. Nebojte se technologií

Zvažte využití technologií, které vám pomohou s procesem balení a expedice. Například čárové kódy a jejich čtečka usnadní identifikaci produktů a minimalizuje riziko chyby při sběru objednávek. Celý proces se tím také výrazně zrychlí.

  1. Komunikace se zákazníky

Ujistěte se, že zákazníky průběžně informujete o stavu jejich objednávky, aby se minimalizovalo jejich zklamání a netrpělivost. Zákazníkům byste také měli zasílat upozornění o odeslání objednávky a umožnit sledování přepravy.

  1. Automatizace procesů

Pokud možno automatizujte části procesu. Práce tak bude méně a vše bude rychleji odbavené. I když to ze začátku bude stát možná nějaké ty peníze, ve finále se vám to jistě vyplatí. Nebudete totiž muset platit další pracovníky, případně ušetříte svůj vlastní čas, který budete moci směřovat jinam. Automatizace může zahrnovat tisk štítků, zasílání e-mailových upozornění nebo dokonce i balení produktů.

Průběžně sledujte a hodnoťte výkon

Své pracovní procesy a výkon sledujte a výsledky zaznamenávejte. Průběžně tak můžete vyhodnocovat, co funguje a co ne. Najdete tak místa pro zlepšení a zrychlení a tím pádem pro další a další zvyšování efektivity.